Tweedaagse introductie

7 februari 2016 - Calcutta, India

Op 3 en 4 februari hebben Angelica, Achmed, Louay en ik meegedaan met de tweedaagse introductie van TCS. Deze twee dagen werden georganiseerd in Ecospace, per taxi is dat ongeveer 15 minuten van het hotel.

De introductiedagen waren niet alleen voor ons. Alle nieuwe werknemers zijn namelijk verplicht om de introductiedagen te doorlopen, met als gevolg dat er de groep dus bestond uit ongeveer 30 Indiërs en ons 4. We vielen daardoor al snel op in het gezelschap en mensen waren geïnteresseerd en trots dat wij naar Kolkata zijn gekomen om bij TCS te werken. Dat was mooi om te merken :)

De twee dagen waren boven verwachting goed georganiseerd. Elke dag hadden we verschillende sessies waarin dingen werden uitgelegd door ervaren TCS werknemers. Zo hadden we een sessie over Ultimatix (dat is het interne systeem van TCS waarin werknemers alles moeten registreren), we kregen een sessie over administratief werk en een sessie over gedragscodes ten aanzien van de veiligheid en beveiliging van data. Maar daar bleef het niet bij. Er werden namelijk ook sessie georganiseerd waarin wij, als nieuwe werknemers, te horen kregen hoe wij het best achter onze computers konden zitten en hoe belangrijk dagelijkse bewegen is. Bovendien kregen we een film voorgeschoteld waarin het ontstaan van de Tata group werd uitgelegd. Het werd al snel duidelijk dat de oprichter Jamsetji Tata een soort godenstatus heeft. Zijn moed en durf om eind 19de eeuw de wereld over te trekken wordt alom geprezen. Bovendien vindt men hem een echte Indiër doordat hij zich nooit groter heeft voorgedaan dan hij is en altijd oog had voor zijn naasten. Al met al omvatte de introductie veel informatie en lang niet alles is bijgebleven. Maar ook niet alles was even relevant voor ons. Het meest interessant vond ik eigenlijk nog twee senior werknemers die kwamen vertellen over hun eigen ervaringen bij TCS. Ze deden dat echt op een leuke manier en wisten de zaal te inspireren met hun passie.

Lunch tijdens deze twee dagen vond plaats in de kantine van Ecospace. De kantine bestond uit een grote zaal die gevuld was met zo'n 150 Indische werknemers. Wat me opviel was dat het leek alsof alle leeftijden aanwezig zijn. Sommige jongens en meisjes leken nauwelijks 18 terwijl er ook mannen van 50+ tussen zaten. Ook de verhouding van mannen en vrouwen lijkt best gelijk. Door die mix van leeftijden kreeg ik gek genoeg het idee alsof het een grote familie is. Lang niet iedereen zal elkaar kennen, maar het was een gezellige bende. Iedereen draagt bovendien een keycord met een badge van TCS. Daardoor komt het nog al eens voor dat je, al lopend in het business district, andere TCSers tegen komt. Voor Indiërs lijkt het de normaalste zaak van de wereld, voor mij schept het toch een soort van band. Ik heb overigens nog niet zoveel ervaring met werken voor (grote) Nederlandse bedrijven maar het lijkt me dat een dergelijke mix van leeftijd/geslacht niet altijd aanwezig is in Nederland.

Kortom, de twee introductiedagen waren nuttig en leuk. Ik heb veel geleerd van TCS als bedrijf en was aangenaam verrast door de professionaliteit en organisatie. Eigenschappen die buiten de muren van TCS complexen snel verdwijnen.