Eerste officiële dag

7 februari 2016 - Calcutta, India

Op 1 februari was de eerste officiële dag van m'n stage. De dag begon met een heerlijk ontbijt in het hotel samen met de drie andere intern die net gearriveerd zijn. Angelica komt uit Colombia en Achmed en Louay zijn beiden uit Tunisie. Het was erg fijn om samen met nieuwkomers deze eerste dag door te brengen. Ook zij moeten wennen aan alles, daardoor krijg je snel een band. En ze zijn bovendien erg aardig allemaal :-)!

Bij het gebouw van TCS waar we vandaar waren ga ik overigens niet werken. Mijn kantoor ligt één straat verderop. Wat we hebben gedaan vandaag met z'n vieren was vooral wachten. Er moet namelijk in deze eerste week veel administratie worden verricht, en administreren in India staat gelijk aan wachten. Zoveel is al duidelijk na één dag. De sim-kaart voor mijn Indisch nummer moet worden geregeld, ik moet ingeschreven worden bij de overheid/deelstaat, accounts moeten worden gecreëerd voor alle computers op werk en mijn Indische bankaccount moet worden geopend. Vandaag viel voor het eerst écht op dat alles hier onduidelijk is en dat geduld goud waard is. Bovendien maakt het je nog eens bewust van de punctualiteit en organisatie in Nederland. Ik hou zelf ook erg van duidelijkheid en nauwkeurigheid dus aanpassen wordt lastig. Maar uiteindelijk denk ik dat het me veel leert. Soms moet je namelijk accepteren hoe het is. En kan ook juist die conclusie rust geven.

Voor de rest heb ik veel van de andere interns ontmoet vandaag. Een aantal hele aardige mensen van over de hele wereld (Rusland, Columbia, Tsjechië, Turkije, Botswana, etc). We hebben samen gelunched en ik nam momos.