Darjeeling

14 maart 2016 - Darjeeling, India

Hi allemaal,

Dit weekend ben ik met mijn huisgenoten (Can, Katya en Karita) naar Darjeeling geweest. Darjeeling ligt op ongeveer 600 km van Kolkata maar de rit duurde zo'n 14 uur. Op vrijdagavond namen we eert de trein vanaf Kolkata naar Siliguri om vanaf daar vervolgens per jeep 3,5 uur de Himalayas in te klimmen naar Darjeeling.

Dit was de eerste keer dat ik per trein reisde in India. Veel mensen hadden me van te voren gewaarschuwd voor de chaotische praktijken, dieven en ladyboys. Ik was dan wel wat gespannen moet ik bekennen. Echter is alles heel goed verlopen. Wel waren er een paar keer wat moeilijke momenten met bedelaars en (verminkte) jonge kinderen. Reageren in dat soort situaties vind ik lastig. Uiteindelijk hebben we bij de meeste gevallen 'simpelweg' nee gezegd, waarna de bedelaars vrij snel weggingen. Twee keer hebben we dan toch wat geven. Eén keer toen een jongetje muziek kwam spelen, de andere toen een oudere man ons 's ochtends op vrolijke wijze een prettige dag kwam wensen. Op de terugreis werd ik ook nog even benaderd door twee ladyboys. Maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt.  Doordat we 's nachts reisden hebben we veel geslapen en (jammer genoeg) weinig kunnen zien van het landschap.

Vanaf Siliguri zijn we vervolgens per jeep naar Darjeeling gereden. Dat was een tocht van 3,5 uur door de Himalayas. De rit koste omgerekend 3 euro pp. Dat was het natuurlijk dubbel en dwars waard. Want de rit was bovendien ontzettend mooi. We passeerde mooie plaatsjes aan de voet van de Himalaya en ook in de bergen waren opvallend grote dorpen met veel bedrijvigheid. Wel werd al vlug duidelijk dat er veel bewolking was in de bergen. Het uitzicht was daardoor wat beperkter maar alsnog erg indrukwekkend.

Aangekomen in Darjeeling zijn we gaan lunchen en hebben we wat rond gelopen. Ons plan voor dit weekend was ambitieus. We hadden namelijk een tent meegenomen en wilde gaan kamperen op Tiger Hill. Dat is een van de toeristische hoogtepunten van Darjeeling. Op een goeie, heldere dag kan je vanaf daar zowel de Mount Everest als de Kanchenjunga (derde hoogste berg ter wereld) zien. Vooral bij zonsopkomst schijnt deze plek adembenemend te zijn. Dus ons plan om daar te kamperen leek super. Bovendien was het niet uniek. Er zijn meer mensen die op Tiger Hill kamperen om vervolgens de volgende ochtend van het uitzicht te genieten. Het enige probleem in ons geval was dat het erg mistig en daardoor extra nat en koud was. Wij waren dan ook de enige die deze dag hadden bedacht om op Tiger Hill te overnachten. Tot overmaat van ramp vertelde de local die ons afzette op de top dat we moesten oppassen voor beren en panters. Goed Christen als hij was wou hij ons zelfs een bijbel meegeven ter bescherming. De schrik zat er daardoor wel in. Maar we wilden niet meteen opgeven. We hebben dan ook wat (nat) bamboe gesprokkeld en wonderbaarlijk genoeg vuur kunnen maken. Vervolgens hebben we wat groeten gegrild en sterke drank gedronken. Maar toen de avond viel en onze hout voorraad op was hebben we toch maar besloten om de Christelijke local te bellen om ons op te pikken en terug naar Darjeeling te brengen. Dit koste nog redelijk wat moeite want we kregen niet direct gecommuniceerd waar we zaten en het duurde dan ook enige tijd voordat hij ons vond. We waren wel heel blij met z'n komst en hij heeft ons daarna persoonlijk naar een hostel gebracht waar hij vervolgens zelfs een korting van 50% voor ons regelde. We hebben hem dan ook uitgebreid bedankt! De rest van de avond hebben we door gebracht in Joey's Pub. Dat was een gezellige kroeg In Darjeeling met meerdere backpackers.

Zondagochtend hebben we ten slotte nog wat door Darjeeling gewandeld en uitgebreid geluncht. Alvorens we weer per jeep naar Siliguri werden gebracht en uiteindelijk per trein op maandagochtend 7 uur in Kolkata aankwamen. Twee uur later begon m'n werkdag...

1. Dorien trommel:
    14 maart 2016
    Wauw Tycho, wat een indrukwekkend verhaal. Spannend!
    Fijn dat alles goed met je gaat.
  2. Fred Voogd:
    14 maart 2016
    Hi Tycho, wat een avontuur zeg. Deed de locatie 'Tiger Hill' jou niets vermoeden ? Blijf ons verrassen met je indukwekkende verhalen.
    Liefs Fred
  3. Opa en joke:
    18 maart 2016
    Groetjes van opa en joke